Hoe zijn kattencafés zo populair geworden? Geschiedenis & FAQ

Perzische kat in het café

Stel je voor dat je nipt aan een lekkere latte op een gezellige stoel in een mooi, gastvrij café. Uw drankje is op de perfecte temperatuur en het schuim heeft de juiste consistentie. De stoel knikt iets onder je gewicht, net genoeg om je in een geruststellende knuffel te hullen. De katten zijn met de kop op je benen aan het bedelen en smeken om een huisdier om je versgebakken, boterachtige kaneelbroodje te proeven.

Wacht, katten? In een koffietentje?

Ja. Katten, cafeïne en desserts kunnen eindelijk naast elkaar bestaan wanneer je een kattencafé bezoekt. Het is moeilijk om de aantrekkingskracht van een etablissement niet te zien dat draait om het concept van knuffelende katten en koffie drinken, maar wat maakte kattencafés zo’n populair bedrijfsmodel? Het succes van kattencafés is over het algemeen te danken aan de voordelen die mensen vinden als ze in de buurt van katten zijn, vooral degenen die er geen in hun huis kunnen hebben.

Blijf lezen om meer te weten te komen over de geschiedenis van deze katachtige coffeeshops en leer wat ze zo’n hit maakt.

verdeler-kat

Wanneer zijn kattencafés begonnen?

Het eerste kattencafé, Cat Flower Garden, opende in Taipei, Taiwan, in 1998. Maar het concept van kattencafés begon pas echt te bloeien toen de katgerichte eetgelegenheden Japan bereikten.

Het eerste kattencafé in Japan – Neko no Jikan (Cat’s Time) – opende in 2004 in Osaka. De eerste kattenwinkel van Tokio – Neko no mise (Cat’s Store) – opende het volgende jaar. Het was echter na 2005 toen de populariteit van cafés in het land echt explodeerde. In de volgende vijf jaar werden er 79 geopend in heel Japan.

Lees ook:   Hoe een schildpad een bad te geven (5 eenvoudige stappen)

De Verenigde Staten kregen pas in oktober 2014 hun eerste kattencafé in Oakland, Californië.

kat in het café
Afbeelding Credit: Jay Bahc, Pixabay

Waarom zijn kattencafés zo populair geworden?

De japanse kattencafé-boom kan aan veel factoren te wijten zijn.

De populariteit van het businessmodel van kattencafés kan worden gekoppeld aan het Japanse Iyashi (helende) boem. Iyashi is een label voor dingen die psychologisch en fysiek rustgevend, ontspannend en therapeutisch zijn. De Japanners ontdekten dat ze aan het einde van een lange dag konden stoppen bij een kattencafé om te decomprimeren en te ontspannen.

Bovendien hebben Japanse burgers vaak niet de tijd, ruimte of ervaring om voor huisdieren te zorgen. Cafés bieden de ervaring van het bezoeken en spelen met dieren zonder de financiële verplichting, verantwoordelijkheid of gedoe van het daadwerkelijk bezitten van een huisdier.

Een andere mogelijke reden voor de populariteit van kattencafés zijn de verbeteringen in de geestelijke gezondheid die kunnen optreden wanneer mensen in de buurt van dieren zijn. Onderzoek suggereert dat bijna 3/4 van de eigenaren van gezelschapsdieren aangeeft een betere geestelijke gezondheid te hebben door het bezit van huisdieren1. Bovendien kan zelfs één speel- of aaisessie met een kat stress, angst en zelfs bloeddruk verlagen2.

Japans vs Noord-Amerikaanse Kattencafés

Hoewel Japan een voorsprong van tien jaar heeft gehad op kattencafés, zijn de VS bezig met een inhaalslag. Op het moment van schrijven zijn er meer dan 125 cafés in Amerika, vergeleken met 150 in Japan.

Het concept van kattencafés verschilt tussen de twee naties.

Het hebben van een huisdier in veel gebieden van Japan wordt als een luxe beschouwd. Veel mensen wonen in appartementen, waarvan de meeste niet huisdiervriendelijk zijn. Het concept van deze cafés is om de bezoekers een kans te geven om contact te maken met een kat, omdat ze er zelf geen kunnen hebben.

Lees ook:   Waarom poept mijn hond op beton? (8 mogelijke oorzaken)

Er zijn ook talloze soorten kattencafés in heel Japan. Sommige zullen alleen specifieke soorten katten huisvesten, zoals zeldzame rassen, zwarte katten of de altijd populaire dikke katten.

In Noord-Amerika richten kattencafés zich echter sterk op adoptie. Ze werken vaak samen met een lokaal dierenasiel om bezoekers de kans te geven de katten waarmee ze in het etablissement omgaan te adopteren.

Sommige cafés in Noord-Amerika richten zich ook alleen op bepaalde soorten katten. Het Siberian Cat Café in Chelsea, Quebec, heeft bijvoorbeeld alleen Siberische katten. Dit maakt het anders dan elk ander kattencafé ter wereld, omdat het hypoallergeen is.

Jonge vrouw die schattige Siberische kat met groene ogen vasthoudt
Afbeelding credit: Evrymmnt, Shutterstock

Hoe werken kattencafés?

De activiteiten van kattencafés zullen enigszins verschillen van vestiging tot etablissement.

De meeste cafés werken op uurbasis en brengen klanten in rekening voor elk uur dat ze met de katten doorbrengen.

Sommige hebben twee aparte ruimtes: een waar ze eten en drinken kunnen serveren en de andere waar de katten zijn. Afhankelijk van de wetten in het gebied, kunnen ze soms voedsel serveren in hetzelfde gebied als de huisdieren. Sommige etablissementen hebben zelfs een drankvergunning om cocktails en bier aan hun klanten te serveren.

Zijn kattencafés veilig voor de katten?

Most goed gerunde kattencafés bieden de katachtige bewoners een gezellig en liefdevol thuis. Dit geldt echter niet voor alle etablissementen.

Ziekteoverdracht is een van de grootste zorgen bij het huisvesten van zoveel dieren onder één dak. Een studie wees uit dat sommige katten die in Japanse kattencafés woonden positief testten op een interne parasiet die bekend staat als Giardia duodenalis |. Deze parasiet is besmettelijk tussen katten en kan zelfs overgaan op mensen.

Lees ook:   Satijn Konijn Ras Info: Foto's, Eigenschappen, &Feiten

Er is ook de zorg dat de katten in de problemen kunnen komen wanneer de werknemers aan het einde van de dag naar huis gaan. Zonder menselijke scheidsrechter om gevechten te stoppen, kunnen de inwonende katten het risico lopen op verwondingen.

Aziatische vrouw die met katten speelt in een kattencafé
Afbeelding Credit: Boyloso, Shutterstock

verdeler-kat

Laatste gedachten

Kattencafés zijn wereldwijd een hit en lijken niet te vertragen. Het is niet moeilijk om te zien hoe een bedrijfsmodel rond katten allesbehalve een succes kan zijn.

Iedereen kon er tegen om een kleine harige vriend in zijn leven te hebben. Maar helaas is het bezit van huisdieren niet voor iedereen realistisch. Als iemands huidige levensstijl het bezit van een huisdier niet toestaat, zijn kattencafés de perfecte middenweg.


Uitgelichte afbeelding Credit: Spike Summers, Pixabay