Een hondenvoerbedrijf beginnen: 10 tips en trucs

Pet Food Packets At Store

Gezien het belang van voeding voor de gezondheid van huisdieren kan het starten van een eigen hondenvoerbedrijf een interessant en zelfs lucratief idee zijn. Inderdaad, volgens IBISWorld, de huisdier voedsel industrie brengt in $ 27 miljard per jaar, en het is groeiende.

Natuurlijk kun je niet aan zo’n avontuur beginnen zonder eerst onderzoek te doen, vooral wat betreft de regelgeving voor de productie van dierenvoeding. Naast de vele stappen die komen kijken bij het starten van een bedrijf, is er ook de complexiteit van de voedingsnormen voor honden- of kattenvoer.

Het is normaal om je overweldigd te voelen door de overvloed aan informatie en normen die moeten worden nageleefd bij het starten van dit type bedrijf. Maar maak je geen zorgen, hier geven we je 10 tips en trucs om je hondenvoerbedrijf op de juiste poot te beginnen.

divider-paw

Raak vertrouwd met de regelgeving voor dierenvoeding

Uw allereerste stap zou moeten zijn om vertrouwd te raken met de regelgeving voor diervoeding. Tenslotte zou de veiligheid van dieren uw topprioriteit moeten zijn als fabrikant van dierenvoeding. De productie en verkoop van dierenvoeding is sterk gereguleerd door zowel de federale als de staatsoverheden. Dus, hier is wat je eerst moet doen:

1. Bezoek de website van de Food and Drug Administration (FDA)

Vrouw op computer doet onderzoek
Image Credit: StockSnap, Pixabay

Voedingsmiddelen voor huisdieren worden gereguleerd door de Federal Food, Drug, and Cosmetic Act (FD&C Act).

De FD&C Act vereist dat alle dierlijke voedingsmiddelen:

  • veilig zijn
  • Geproduceerd onder sanitaire omstandigheden
  • Bevatten geen schadelijke stoffen
  • waarheidsgetrouw geëtiketteerd zijn

Wees u er ook van bewust dat als u van plan bent hondenvoer in blik te vervaardigen en te verkopen, u zich strikt moet houden aan de geldende voorschriften om de aanwezigheid van levensvatbare micro-organismen te voorkomen.

Door de website van de FDA te bekijken, komt u daarom meer te weten over essentiële FDA-voorschriften voor hondenvoer, informatie over het op de markt brengen van hondenvoer en etiketteringsvoorschriften. U kunt ook het Center for Veterinary Medicine bezoeken voor meer informatie over de federale voorschriften voor diervoeding.


2. Voldoe aan de voorschriften van elke staat waar u uw hondenvoer wilt verkopen.

Aangezien de FDA met elke Amerikaanse staat en met de Association of American Feed Control Officials (AAFCO) een regelgevend beleid voor hondenvoer voert, moet u de regelgeving voor hondenvoer van uw staat leren kennen en begrijpen. Dit geldt ook voor de producten die u online wilt verkopen.

Informatie over etikettering en standaardvoedingsvereisten voor complete en uitgebalanceerde voeding voor huisdieren is te vinden op de website van de AAFCO.

Opmerking: Hoewel de FDA verantwoordelijk is voor het reguleren van het gebruik van voeders voor huisdieren, ligt de uiteindelijke verantwoordelijkheid voor het produceren van veilige en effectieve producten bij de fabrikanten en distributeurs.


3. Pak een exemplaar van AAFCO’s officiële publicatie

Schattige hond die naast een teefje ligt
Image Credit: Antoni Shkraba, Pexels

De officiële AAFCO-publicatie is een goudmijn aan informatie voor alle potentiële fabrikanten en verkopers van dierenvoeding. Deze publicatie is verkrijgbaar bij een plaatselijke bibliotheek of door een exemplaar te kopen op de website.

Hier zijn voorbeelden van de essentiële informatie die u in de publicatie vindt:

  • Labels
  • Naam van het product en beoogde soort
  • Hoeveelheidsverklaring
  • Gegarandeerde analyse
  • Ingrediënten
  • Verklaring van geschiktheid voor voeding
  • Voedingsaanwijzingen
  • Naam en adres van de fabrikant of distributeur
  • Registratie en vergunning van het product en de fabrikant

divider-paw

Meer informatie over de hondenvoerindustrie

Als u eenmaal beter bekend bent met de FDA, AAFCO en de nationale regelgeving voor dierenvoeding, moet u alles te weten komen over de hondenvoerindustrie.


4. Bezoek de American Pet Products Association

De American Pet Products Association (APPA) heeft als missie het promoten van verantwoorde huisdierenzorg en het bevorderen van de huisdierenbranche. U vindt er vele bronnen om u te helpen uw hondenvoerbedrijf op te starten, waaronder hoe u een bedrijfsplan opstelt, uw marketing- en promotiestrategieën ontwikkelt en uw doelmarkt identificeert.


5. Leer uw concurrenten kennen

Man die schrijft en onderzoek doet
Image Credit: Burst, Pexels

Je doel bij het starten van een hondenvoerbedrijf is niet per se om te concurreren met de grootste spelers die er zijn, zoals Nestlé Purina Pet Care of Hill’s Pet Nutrition. Het is echter wel een goed idee om de verschillende marketing- en promotiestrategieën van deze grote merken te bestuderen, zodat je ze, op kleinere schaal, kunt integreren in je startende bedrijf.


6. Overweeg het bijwonen van de Global Pet Food Expo

Global Pet Expo is een evenement voor de huisdierenindustrie dat gericht is op het tonen en promoten van de nieuwste en innovatieve producten op de markt. Dit evenement wordt gepresenteerd door de APPA en de Pet Industry Distributors Association. Zelfs als u nog geen hondenvoerbedrijf bent begonnen, moet u het evenement toch bijwonen om waardevolle inzichten in de sector te krijgen.


7. Maak uw hondenvoer business plan

Bedrijfsplan vergadering
Image Credit: Anastasia Shuraeva, Pexels

Een duidelijk plan is essentieel om te slagen als ondernemer. Daarom moet u uw ondernemingsplan opstellen met doelstellingen op korte, middellange en lange termijn in gedachten.

Hier zijn enkele belangrijke onderwerpen om te overwegen:

  • Waar komt uw verkooppunt?
  • Werk je in de winkel of online?
  • Ga je thuis hondenvoer produceren?
  • Wie is je doelgroep?
  • Hoeveel kun je klanten aanrekenen?
  • Hoe ga je je bedrijf noemen?

U kunt ook de pagina van de TRUiC bezoeken over “How to Start an LLC” als u hulp nodig heeft bij het maken van uw ondernemingsplan.


8. Identificeer uw doelmarkt

Het is ook cruciaal om uw doelmarkt goed te identificeren. In het geval van hondenvoer moet uw doelmarkt vooral bestaan uit hondenbezitters en/of dierenwinkels. Daarom moet u uw marketing- en promotiestrategieën plannen rond één van deze of beide groepen.


9. Registreer uw hondenvoer bedrijf

Een formulier ondertekenen
Image Credit: Cytonn Photography, Pexels

U moet uw hondenvoerbedrijf registreren om het aan de wet te laten voldoen. Een van de meest voorkomende soorten structuren voor dit soort bedrijven is een vennootschap met beperkte aansprakelijkheid. U zult ook bedrijfsvergunningen voor huisdieren nodig hebben voor vergunningseisen. Neem contact op met uw plaatselijke vergunningskantoor voor meer informatie.


10. Promoot en verkoop uw hondenvoer bedrijf

Zodra u deze stappen hebt doorlopen en uw hondenvoerbedrijf aan de regels voldoet, moet u zich richten op het promoten van uw producten. Om dit te doen, kunt u een website maken, sociale media gebruiken, u abonneren op online marketing tools zoals Google Ads of Facebook Advertising, en zelfs partnerschappen aangaan met andere bedrijven die zich toeleggen op huisdieren. Mond-tot-mondreclame is ook een krachtige marketingstrategie om nieuwe klanten aan te trekken en te behouden.

divider-paw

Final Thoughts

Nu je deze tips en trucs kent voor het starten van een hondenvoerbedrijf, hoef je alleen nog maar aan de slag te gaan! Maar ga vooral in je eigen tempo, en aarzel niet om advies te vragen aan doorgewinterde ondernemers.


Uitgelichte afbeelding: Tyler Olson, Shutterstock

Leave a Comment