10 Beste Kattendocumentaires – Recensies & Aanbevelingen

15Siamese Kat

Katten zijn fascinerende wezens en het lijkt erop dat er altijd meer te leren valt over deze mysterieuze dieren. De huiskat heeft een verbazingwekkende geschiedenis, afdalend van de Afrikaanse wilde kat tot de huiskat die we vandaag kennen en liefhebben. Toch is er een element van wildheid dat nog steeds in zelfs de meest liefdevolle en vriendelijke kattenrassen zit, en dit is een groot deel van wat ons naar deze harige katachtigen trekt. Andere kattenrassen, zoals Maine Coons, Abessijnen en Savannahs, zijn grimmige herinneringen aan het wilde erfgoed van de huiskat.

Voor kattenliefhebbers is er altijd meer te leren, en er is geen betere manier om een regenachtige middag door te brengen dan geknuffeld op de bank met je katachtige vriend, kijkend naar een documentaire gericht op je favoriete huisdier. In dit artikel zullen we 10 van onze favoriete kattendocumentaires bekijken en waar ze kunnen worden bekeken.

verdeler-kat

De 10 beste kattendocumentaires

1. Alles over katten

Alles over katten - B07PM8CFBJ

Deze bizarre en humoristische documentaire gaat dieper in op veel verschillende aspecten van katachtigen, van anatomie, training en cultuur tot oorsprong en geschiedenis. De documentaire is polariserend onder kijkers – het lijkt erop dat je ervan zult houden of het zult haten – maar er is zeker voor elk wat wils. De film is hilarisch op plaatsen, beangstigend op andere plaatsen en over het algemeen een unieke en verfrissende kijk op de rol van katachtigen in het moderne leven.

2. Kat Dames

Deze documentaire gaat achter het gordijn van de stereotiepe, vaak belachelijk gemaakte ‘kattenvrouw’. De film volgt vier vrouwen wier leven onlosmakelijk verbonden is met katten en zowel verhelderend soms als verdrietig is bij anderen. De film biedt een fascinerende kijk op de diepe liefde en verbinding die eigenaren hebben met hun katten. Er zit zeker een “kattendame” in ons allemaal!

3. Kedi

Kedi - B0714FJ4RZ

“Kedi” is een fascinerende documentaire die het verhaal volgt van duizenden zwerfkatten die in de straten van Istanbul leven. Deze katten dwalen vrij rond in en uit het leven van de inwoners van de stad, zonder echt eigendom en tussen huiselijk en wild. Hoewel de focus van de film op de katten ligt, is het echte verhaal er een van gemeenschap en de waarde en vreugde die deze katten in het leven van de mensen in de stad brengen. Het is echt een fascinerend en boeiend verhaal, en de vriendelijkheid en acceptatie van de lokale bevolking zorgen voor een hartverwarmende ervaring.

4. De Leeuw in je Woonkamer

De Leeuw in je woonkamer - B073DLT6DS

Deze unieke documentaire werpt nieuw licht op hoe je kat de wereld ziet en ermee omgaat. De film kijkt naar de geschiedenis, biologie en evolutie van katten, waarom ze zich op bepaalde manieren gedragen en hoe ze de afgelopen eeuwen zo’n hechte band met mensen hebben ontwikkeld. Als je meer wilt weten over wat je kat drijft, is dit een informatieve film die diep ingaat op hoe moderne katten zijn geworden wat ze nu zijn.

5. Het privéleven van een kat

“The Private Life of a Cat” is een oude klassieker en een must-watch voor kattenliefhebbers. Het is een korte zwart-witfilm van 22 minuten gemaakt in 1947 die volledig stil is en is geschoten vanuit een ‘kattenoog’. De film volgt een kater en een kat die elkaar het hof maken en de uiteindelijke geboorte van hun kittens. De film volgt dan de rijping van de kittens en eindigt waar het begon! Het is een unieke en pakkende documentaire, en we houden van het zwart-wit, “cats-eye-view” filmmaken.

6. De wetenschap van katten

Deze documentaire van National Geographic is een fascinerende kijk op hoe je favoriete katachtige een van de populairste huisdieren ter wereld is geworden. De film kijkt naar de lange geschiedenis van gedomesticeerde katten en hoe mensen en katten zulke hechte metgezellen werden. De film opent met de premisse dat katten de enige dieren zijn die zichzelf domesticeren en legt vervolgens uit waarom. Het is een fascinerende diepe duik in de relatie van de mens met katachtigen.

7. Het geheime leven van katten

Het geheime leven van katten - B07S4F8KTT

Deze boeiende korte documentaire volgt het ongelooflijke verhaal van een pasgeboren kitten terwijl ze uitgroeien tot een volwassen kat en hoe ze onderweg leren overleven. De documentaire beantwoordt enkele van de grootste vragen die eigenaren hebben over hun katten, zoals waarom ze ons ratten brengen, waarom ze minder expressieve gezichten hebben dan honden, of ze onze emoties kunnen herkennen (dat kunnen ze!), En training. Het is een informatieve blik op alle grootste vragen die kattenbezitters graag beantwoord zouden willen zien.

8. Het verhaal van katten

Deze tweedelige documentaire from PBS volgt het verhaal van hoe wilde katten de knuffels werden die we vandaag kennen en waar we van houden. Deel één laat zien hoe de eerste katten ontstonden in Zuidoost-Azië en evolueerden in aanpassing aan hun omgeving en uiteindelijk in boomklimmende solitaire soorten zoals luipaarden en hoe leeuwen erachter kwamen dat ze jachtgebieden konden domineren als ze samenwerkten. Deel twee beschrijft hoe katten miljoenen jaren geleden voor het eerst naar Noord-Amerika kwamen en evolueerden tot de gekoesterde katachtigen die mensen begonnen te domesticeren. Het is een fascinerende blik in de lange geschiedenis van katten van alle soorten.

9. De ultieme gids: huiskatten

Deze middellange documentaire gaat dieper in op de positie van de gedomesticeerde huiskat in de samenleving en wat mensen zo van hen houdt. De film bespreekt de geschiedenis van de moderne huiskat en behandelt enkele van de meest fascinerende aspecten van huiskatten. Het is een fascinerende kijk op katachtigen, met name huiskatten, en is een geweldig horloge voor diegenen die meer willen weten over hun huisgenoot.

10. De wondere wereld van katten

“The Wonderful World of Cats” is een ongelooflijke film die de populariteit van gedomesticeerde katten onderzoekt en hoe grote katten in het wild de kleine, harige, knuffelige metgezellen werden waar we tegenwoordig zoveel van houden. Het gaat diep in op de sociale invloed van katten op de cultuur en zowel de menselijke als de natuurlijke oorzaken die het pad van de evolutie van de huiskat vormden. Het is een fascinerend horloge en het is vrij van de makers die het hebben geproduceerd!

verdeler-kat

Uitgelichte afbeelding van: klimkin, Pixabay